– tekst jednolity Statutu po zmianach; stan na dzień: 28.02.2017r. –
Statut

Stowarzyszenia Na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki

Rozdział I
Postanowienia ogólne

Art. 1

Tworzy się stowarzyszenie pod nazwą Stowarzyszenie Na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji
Turystyki, zwane dalej Stowarzyszeniem.

Art. 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
Art. 3

Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami w zakresie
określonym obowiązującymi przepisami prawa.
Art. 4

Organem właściwym do sprawowania nadzoru nad Stowarzyszeniem jest Prezydent Miasta
Stołecznego Warszawy.

Art. 5

Stowarzyszenie używa znaku graficznego, którego wzór ustala jego Zarząd.

Rozdział II
Cele i środki działania

Art. 6

Celami Stowarzyszenia są:
1. Podejmowanie i wspieranie inicjatyw społecznych, gospodarczych, kulturalnych,
naukowych, ekologicznych służących rozwojowi, upowszechnianiu i promocji turystyki,
sportu i rekreacji.
2. Kształtowanie opinii społecznej poprzez edukację społeczności lokalnej w zakresie
procesów integracyjnych z Unią Europejską w turystyce, sporcie i rekreacji.
3. Współdziałanie z innymi organizacjami na rzecz ochrony i zachowania naturalnego
środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwoju usług turystycznych.
4. Wspieranie i  prowadzenie szeroko pojętej edukacji obywatelskiej.
5. Działalność naukowa i badawcza w zakresie nauk społecznych.
6. Wspomaganie rozwoju gospodarczego w regionach, w tym rozwoju przedsiębiorczości w
zakresie turystyki, sportu i rekreacji.
7. Działalność oświatowa, szkoleniowa i edukacyjna ze szczególnym uwzględnieniem
propagowania wiedzy ekonomicznej, obywatelskiej, samorządowej, historycznej i prawnej.

2

8. Wspieranie turystyki i rekreacji osób niepełnosprawnych oraz osób ze środowisk
zagrożonych marginalizacją.
9. Promowanie zdrowego trybu życia poprzez turystykę, sport i rekreację.
10. Monitorowanie i promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu w zakresie turystyki i
rekreacji.
11. Inne działania ze sfery zadań publicznych w zakresie:
1. Działalności na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
2. Promowania współpracy międzynarodowej i transgranicznej.
3. Wspierania rozwoju regionalnego i społeczności lokalnej.
4. Działalności na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego ze szczególnym
uwzględnieniem tradycji regionalnych.
5. Działalności na rzecz ekologii i ochrony środowiska.
6. Zwiększania dostępności usług edukacyjnych i nowych form kształcenia.
7. Przeciwdziałania negatywnym procesom na rynku pracy.
8. Niesienia pomocy osobom ubogim, bezrobotnym oraz wspólnotom tych osób w
zakresie porad prawnych i obywatelskich.
Art. 7
Wymienione cele Stowarzyszenie realizuje poprzez:
o Prowadzenie badań naukowych w zakresie turystyki, sportu i rekreacji.
o Organizowanie szkoleń, kursów, seminariów, konferencji i wykładów związanych z turystyką,
sportem i rekreacją.
o Inicjowanie działań podwyższających jakość usług turystycznych i rekreacyjnych.
o Inicjowanie i realizacja działań w zakresie promocji turystyki i rekreacji.
o Nawiązywanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami turystycznymi.
o Współpracę z osobami fizycznymi, członkami stowarzyszenia, instytucjami naukowymi,
organizacjami pozarządowymi, organami administracji rządowej, samorządami terytorialnymi
oraz podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą w zakresie gromadzenia i wymiany
informacji oraz doświadczeń w dziedzinie turystyki.
o Organizowanie szkoleń i seminariów mających na celu popularyzację programów
pomocowych Unii Europejskiej i metod ich pozyskiwania w zakresie turystyki, sportu
i rekreacji.
o Promowanie kultury regionalnej, turystyki i dorobku regionalnego na różnego rodzaju
sympozjach i spotkaniach.
o Doskonalenie i podwyższanie poziomu wykształcenia kadr turystycznych, sportowych
i rekreacyjnych.
o Prowadzenie banku danych i szeroko pojętej informacji na temat działań sportowych,
rekreacyjnych i turystycznych w kraju i za granicą.
o Inspirowanie i wspieranie działań związanych z budową i modernizacją infrastruktury
sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.

3

o Wspomaganie i organizowanie spotkań, targów, wystaw, seminariów, szkoleń, konferencji,
wyjazdów studyjnych.
o Organizowanie, finansowanie i prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk społecznych
i humanistycznych, nauk przyrodniczych i technicznych oraz spraw samorządowych i
obywatelskich.
o Organizowanie i  prowadzenie centrów i ośrodków edukacji, biur porad prawnych
i obywatelskich, centrów samorządowych, placówek oświatowo-
wychowawczych  i  edukacyjnych.
o Pomoc i prowadzenie usług księgowych i rozliczeń podatkowych dla podmiotów z branży
turystycznej.
o Współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, ambasadami i konsulatami,
szkołami, uczelniami wyższymi, samorządami uczniowskimi i studenckimi, a także innymi
instytucjami oraz organizacjami działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.
o Badania rynku i opinii publicznej w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.
o Inicjowanie programów współpracy międzynarodowej i transgranicznej.
o Prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej.
o Utrzymywanie stosunków z innymi pokrewnymi organizacjami na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej i za granicą.

Rozdział III

Władze Stowarzyszenia i organy doradcze

Art. 8

Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zgromadzenie Członków.
2. Zarząd.
3. Komisja Rewizyjna.

Art. 9

Walne Zgromadzenia Stowarzyszenia odbywają się nie rzadziej niż raz na rok i zwoływane są na
wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia.

Art. 10

Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd pisemnym zawiadomieniem członków na czternaście dni przed
terminem z podaniem porządku obrad.

Art. 11

4

Prowadzenie obrad Walnego Zgromadzenia powierza się Zarządowi.

Art. 12
Do właściwości Walnego Zgromadzenia należy:
1. Podejmowanie uchwał.
2. Udzielanie absolutorium za lata sprawozdawcze dla Zarządu.
3. Rozpatrywanie pisemnych odwołań od uchwały Zarządu w sprawie utraty członkostwa
w stowarzyszeniu na podstawie art. 27 pkt 4 statutu.
4. Ustalanie wytycznych dla działalności Stowarzyszenia.
5. Uzupełnianie składu Zarządu i Komisji Rewizyjnej z zastrzeżeniem art. 17 ust 3 statutu.
6. Wybieranie i odwoływanie w tajnym głosowaniu Zarządu lub poszczególnych jego członków
i Komisji Rewizyjnej.
7. Dokonywanie zmian w statucie oraz rozwiązywanie Stowarzyszenia.

Art. 13

Uchwała Walnego Zgromadzenia dotycząca zmiany statutu, rozwiązania Stowarzyszenia,
powoływania i odwołania Zarządu lub poszczególnych jego członków, Komisji Rewizyjnej wymaga
bezwzględnej większości głosów przy 4/5 członków obecnych na zebraniu, a pozostałe uchwały
wymagają zwykłej większości głosów przy 2/3 członków obecnych na zebraniu.

Art. 14

Z przebiegu Walnego Zgromadzenia sporządza się protokół podpisany przez przewodniczącego
i sekretarza Walnego Zgromadzenia.

Art. 15
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata.
Art. 16
W skład Zarządu Stowarzyszenia wchodzą:
1. Prezes.
2. Wiceprezes.
3. 1-2 Członków Zarządu.

5
Art. 17

1. W przypadku ustąpienia lub utraty mandatu członka Zarządu, skład Zarządu uzupełnia Walne
Zgromadzenie spośród członków Stowarzyszenia.
2. W przypadku ustąpienia lub utraty mandatu członka Komisji Rewizyjnej, skład Komisji
Rewizyjnej uzupełnia Walne Zgromadzenie spośród członków Stowarzyszenia.
3. W wyżej wymienionym trybie Walne Zgromadzenie nie może powołać więcej niż połowę
składu osobowego Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
Art. 18

1. Zebrania Zarządu winny odbywać się nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów.
3. Dla ważności uchwał Zarządu wymagana obecność jest na zebraniu co najmniej połowy
członków Zarządu.

Art. 19

Z każdego zebrania Zarządu sporządza się protokół, który jest podpisany przez dwóch członków
Zarządu.

Art. 20
Do zakresu czynności Zarządu należą:
1. Reprezentacja Stowarzyszenia na zewnątrz.
2. Realizacja celów i zadań Stowarzyszenia.
3. Wykonywanie uchwał Walnych Zgromadzeń.
4. Opracowanie planów pracy.
5. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęć członków Stowarzyszenia.
6. Prowadzenie ewidencji członków.

Art. 21

Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza wybieranych
na Walnym Zgromadzeniu.

Art. 22

1. Z posiedzeń Komisji Rewizyjnej sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji.
2. Dla ważności posiedzeń Komisji Rewizyjnej wymagana jest obecność na posiedzeniu co
najmniej połowy członków Komisji Rewizyjnej.
Art. 23

6
Do zakresu Komisji Rewizyjnej należy:
1. Kontrola gospodarki finansowej Stowarzyszenia.
2. Kontrola działalności Zarządu.
3. Składanie sprawozdań na Walnych Zgromadzeniach i zgłaszanie wniosków w sprawie
udzielania absolutorium za rok sprawozdawczy.
4. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę co najmniej raz na rok.

Rozdział IV

Członkowie, ich prawa i obowiązki

Art. 24

1. Członkiem Stowarzyszenia może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej,
mający pełne prawa publiczne i honorowe, który złoży pisemną deklarację i zostanie przyjęty
w poczet członków, w głosowaniu jawnym przez Zarząd Stowarzyszenia.
2. Zarząd może wprowadzić okres próbny dla kandydata na członka Stowarzyszenia trwający od
3 miesięcy do roku.

Art. 25

Członkowie Stowarzyszenia posiadają czynne i bierne prawo wyboru do władz Stowarzyszenia
i zobowiązani są do dyscypliny organizacyjnej oraz czynnego udziału w pracach Stowarzyszenia.

Art. 26
Utrata członkostwa następuje na skutek:
1. Zgłoszenia na piśmie wystąpienia członka z Stowarzyszenia.
2. Na podstawie uchwały Zarządu, na skutek zalegania z płatnością składek przez okres powyżej
6 miesięcy.
3. Prawomocnego wyroku sądowego orzekającego utratę praw publicznych i honorowych.
4. Na podstawie uchwały Zarządu na skutek działalności członka na niekorzyść Stowarzyszenia,
naruszania dyscypliny organizacyjnej przez członka oraz unikania czynnego udziału w
pracach Stowarzyszenia.

Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia

Art. 27

Dochody Stowarzyszenia pochodzą z:

7

a) darowizn, spadków, zapisów,
b) subwencji i dotacji,
c) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
d) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego oraz środków pieniężnych znajdujących się w
jego gestii,
e) odsetek bankowych
f) składek członkowskich

Art. 28

1. Funduszami i majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd.
2. Wysokość składki członkowskiej określi na podstawie uchwały Zarząd.
3. Określa się odpłatną i nie odpłatną działalność pożytku publicznego w ramach działań
statutowych stowarzyszenia:
a) Odpłatna działalność pożytku publicznego obejmuje następujące zadania:
– Prowadzenie badań naukowych w zakresie turystyki, sportu i rekreacji.
– Organizowanie szkoleń, kursów, seminariów, konferencji i wykładów związanych z
turystyką, sportem i rekreacją.
– Organizowanie szkoleń i seminariów mających na celu popularyzację programów
pomocowych Unii Europejskiej i metod ich pozyskiwania w zakresie turystyki, sportu
i rekreacji.
– Doskonalenie i podwyższanie poziomu wykształcenia kadr turystycznych, sportowych
i rekreacyjnych.
– Wspomaganie i organizowanie spotkań, targów, wystaw, seminariów, szkoleń, konferencji,
wyjazdów studyjnych.
– Organizowanie, finansowanie i prowadzenie prac badawczych w dziedzinie nauk
społecznych i humanistycznych, nauk przyrodniczych i technicznych oraz spraw
samorządowych i obywatelskich.
– Organizowanie i  prowadzenie centrów i ośrodków edukacji, biur porad prawnych
i obywatelskich, centrów samorządowych, placówek oświatowo-
wychowawczych  i  edukacyjnych.
– Pomoc i prowadzenie usług księgowych i rozliczeń podatkowych dla podmiotów z branży
turystycznej.
– Badania rynku i opinii publicznej w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.
– Inicjowanie programów współpracy międzynarodowej i transgranicznej.
– Prowadzenie działalności wydawniczej i publicystycznej.

b) Nieodpłatna działalność pożytku publicznego obejmuje następujące zadania:
– Nawiązywanie współpracy z krajowymi i zagranicznymi organizacjami turystycznymi.
– Inicjowanie działań podwyższających jakość usług turystycznych i rekreacyjnych.
– Inicjowanie i realizacja działań w zakresie promocji turystyki i rekreacji.

8

– Współpracę z osobami fizycznymi, członkami stowarzyszenia, instytucjami naukowymi,
organizacjami pozarządowymi, organami administracji rządowej, samorządami terytorialnymi
oraz podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą w zakresie gromadzenia i wymiany
informacji oraz doświadczeń w dziedzinie turystyki.
– Promowanie kultury regionalnej, turystyki i dorobku regionalnego na różnego rodzaju
sympozjach i spotkaniach.
– Prowadzenie banku danych i szeroko pojętej informacji na temat działań sportowych,
rekreacyjnych i turystycznych w kraju i za granicą.
– Inspirowanie i wspieranie działań związanych z budową i modernizacją infrastruktury
sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
– Współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, ambasadami i konsulatami,
szkołami, uczelniami wyższymi, samorządami uczniowskimi i studenckimi, a także innymi
instytucjami oraz organizacjami działającymi w zakresie objętym celami Stowarzyszenia.
– Utrzymywanie stosunków z innymi pokrewnymi organizacjami na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej i za granicą.
4. Całkowity dochód z tytułu działalności określonej w pkt 3 ust a przeznacza się na cele
statutowe Stowarzyszenia.

Art. 29

Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań majątkowych wymagany jest podpis dwóch
członków Zarządu.

Art. 30

1. Stowarzyszenie może zatrudniać osoby na podstawie umowy o pracę itp., w tym również członków
Zarządu Stowarzyszenia.
2. Nie mogą zostać zatrudnieni ani pobierać innego rodzaju gratyfikacji członkowie Komisji
Rewizyjnej Stowarzyszenia.

Rozdział VI
Rozwiązanie Stowarzyszenia

Art. 31

1. Stowarzyszenie rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych
przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenie Walne Zgromadzenie określa sposób jego
likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
3. W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Prawa o
stowarzyszeniach.

Art. 32

Statut oraz jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu
Rejestrowego.